Veelgestelde vragen
Home » Veelgestelde vragen
Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien staat jouw vraag er ook tussen.
Hoe kan ik mijn WiFi verbeteren?
Slechte WiFi kan vele oorzaken hebben, De meeste routers die je van een provider krijgt, zijn standaard voorzien van wifi, ook wel een draadloze router genoemd. Deze router zendt dus al een wifi signaal, die door je telefoon of tablet wordt ontvangen. Om je wifinetwerk in te verbeteren of vergroten is het noodzakelijk een acces point te installeren op de plek waar de wifi minder bereik heeft. Het acces point is met een ethernetkabel aangesloten op de router die je al hebt. Via radiogolven verstuurt het acces point gegevens, die door de lucht bij jouw laptop of smartphone terecht komen. Omdat er in jouw apparaat een wifichip zit, worden de gegevens ontvangen en zendt het zelf ook weer signalen terug naar het acces point.
Belangrijk om te weten is dat een acces point een apart wifi signaal uitzendt van de router die je al hebt staan. De twee apparaten (router en acces point) werken het beste als ze een eindje uit elkaar staan zodat ze elkaar niet ‘storen’.
Mag ik mijn eigen router gebruiken?
U kunt uw eigen router gebruiken. Echter zal de router wel aan een aantal technische eisen moeten voldoen. Deze eisen kunt u opvragen bij support@weserve.nl. U kunt ook bij uw bestelling aangeven een router te willen afnemen van Weserve. De router die wij leveren voldoet natuurlijk aan al deze eisen.
Hoe kom ik aan extra IP-adressen?
U kunt een extra IP-adres aanvragen door middel van een document, deze kunt u aanvragen via email bij support@weserve.nl. In het document staat waar u deze naartoe moet sturen voor een snelle verwerking.
Hoe mail ik via Weserve?
Weserve beschikt niet over e-mail accounts, daarvoor zult u een alternatieve maildienst moeten zoeken zoals Outlook, Gmail, iCloud etc. Weserve beschikt wel over een uitgaande mail-server (SMTP) die u kunt gebruiken, dat is: smtp.weserve.nl (poort 25 ) zonder referentie.
Wanneer word ik aangesloten?
Dat is per gebied verschillend qua tijden, maar begint altijd met de aanleg, dan de huis/pand aansluiting en als laatste de installatie door de ICT’er of Weserve monteur.
Hoe activeer ik mijn TV-box?
Bij de activering van uw glasvezel krijgt u van ons TV-codes, deze bestaan uit een abonnee nummer en activatiecode. Deze voert u in wanneer de tv-box is aangesloten op de router en de tv zelf. U doorloopt het schema wat naar voren komt op de tv en voert de codes in wanneer er gevraagd wordt om de activatiecode en het abonnee nummer.
Er staat op mijn TV-scherm dat er geen ruimte is voor deze box op mijn account
Dit komt omdat er dan teveel boxen zijn aangesloten, wat kan liggen aan uw TV-pakket. Raadpleeg hiervoor onze support-afdeling door te mailen naar support@weserve.nl of te bellen naar +31 (0) 74-7600370 (keuzemenu 1).
Wat is een VLAN?
Een VLAN (virtual local area network) zorgt ervoor dat netwerken van elkaar logisch gescheiden worden. Dat is pratisch wanneer verschillende diensten worden geleverd zoals internet, tv en telefonie of wanneer een bedrijf uit verschillende afdelingen bestaat. Dit is kostenbesparend maar ook veilig omdat u niet op elkaar VLAN’s kunt zien wat er gebeurd.
Wat is het verschil tussen FTTH en FTTO?
De termen FTTH (Fiber To The Home) en FTTO (Fiber To The Office) worden gebruikt om elk type aansluiting dat gebaseerd is op glasvezel te definiëren. Dit wordt toegepast om bestaande koperen en coaxiale telecommunicatienetwerken geheel of gedeeltelijk te vervangen. FTTO wordt gebruikt voor glasvezelaansluitingen op industrie- en bedrijventerreinen en FTTH voor huisaansluitingen.
Ik wil mijn nummer overnemen, hoe moet dit?
Als u een telefoonnummer wilt meenemen in ons Weserve abonnement kunt u dit per mail aanvragen bij support@weserve.nl. Wij zullen dan contact opnemen met uw vorige telefonie provider om het nummer over te zetten naar Weserve. Wij spreken dan met u een gewenste datum af, zodat u uw telefoontoestel/basis station op de gewenste datum kan omzetten/omprikken naar onze Weserve/Draytek router.
Wat zijn de maximale up- en downloadsnelheden van Weserve?
De Mbit downloadsnelheden die op onze website vermeld staan, zijn de maximale snelheden die behaald kunnen worden met de betreffende abonnementen. In werkelijkheid zullen de snelheden afhangen van de bekabeling, de afstand tot het centrale afsluitpunt en het tijdstip dat u gebruik maakt van het internet. Om uw daadwerkelijke snelheid te meten raden wij aan onze speedtest te doen waarbij u meer zekerheid krijgt welke snelheid er haalbaar is op uw adres.
Als u de juiste snelheid wil behalen, dan heeft u een PC/laptop nodig met een 1000 Mbit netwerkkaart.
Volg de onderstaande stappen om een speedtest goed uit te voeren:
Speedtest uitvoeren via de website speedtest.net.
– Zorg dat uw virusscanner is uitgeschakeld.
– Om de speedtest goed uit te voeren, dient u de PC/laptop rechtstreeks met een UTP kabel op de router aan te sluiten.
– Zorg dat er geen andere apparatuur is aangesloten op de router.
Doe de speedtest en zie uw behaalde snelheid.